poniedziałek, 19 września 2011

The Image Factory


"In Japan, a land where the emblematic is usually visible, the traditional language of dress is more codified than in some other countries. It is consequently better known and more consciously used. Yanagida Kunio, the early folklorist, has said that 'clothing is the most direct indication of a people's general frame of mind'."

Donald Richie, który mieszkał w Japonii ponad 50 lat, napisał wiele na jej temat. Ponownie zajrzałam do jego książki The Image Factory: Fads & Fashions in Japan. Zawsze lubiłam ją czytać, nie od deski do deski, ale fragmentarycznie. O estetyce kawaii, o modzie, parkach tematycznych i tym wszystkim, co jest w danej chwili uważane za cool. O tych wszystkich mniej i bardziej chwilowych modach, które widoczne są na japońskich ulicach. I przyciągają wzrok. Richie pisząc o współczesności sięga do przeszłości - teatru kabuki, estetyki iki, pierwowzorów dzisiejszych komiksów. Poznajemy genezę zjawisk bez których współczesna Japonia nie istniałaby. Polecam!

(Cyt. za: Donald Richie, The Image Factory: Fads & Fashions in Japan, London 2003, s. 32.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz