poniedziałek, 4 czerwca 2012

Yopparai Tengoku.


Interesująca wystawa (do zobaczenia jedynie w Japonii, niestety) zdjęć pod intrygujacym tytułem Yopparai Tengoku, czyli "Niebo pijaków" czy też "Raj dla pijaków". Kenji Kawamoto fotografuje na wielkomiejskich ulicach. Śpiący, pijani do nieprzytomności snujący się sararīmani to jego bohaterowie. Odarci z korporacyjnych masek, w zmiętolonych garniturach, z teczkami lub już bez pod pachą.

“My photographs are a record of the people who have reached their limit and exhausted their strength after the daily grind.”

Nieraz była świadkiem, jak pijani Japończycy w średnim wieku ostatnimi pociągami wracali do domów. Z reguły byli niegroźni, choć raz miałam niezbyt przyjemną sytuację, gdy jeden z przedstawicieli Yopparai Tengoku koniecznie chciał konwersować ze mną po angielsku, a ja nie miałam na to wcale ochoty. Z oczywistych przyczyn.


Aby poszerzyć kontekst zdjęć, warto chyba obejrzeć film pod tym samym tytułem co wystawa. Reżyser Yopparai Tengoku stara się odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego ludzie sięgają po alkohol i co skłania ich do destrukcyjnych zachowań. Polecam!


2 komentarze:

  1. a Japonia wydaje się być takim idealnie uporządkowanym krajem, gdzie się nie pije, nie brudzi i nie klnie...
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, tak się tylko wydaje. ;) To stereotypy, w których jest troszkę prawdy, oczywiście, ale rzeczywistość nie jest aż tak kolorowa, jak pokazują to foldery turystyczne. Japonia, jak każdy kraj, ma swoje problemy.

      Usuń